dinsdag 28 september 2010

Innovatietheorie van Rogers.

De innovatietheorie van Rogers is een theorie die iets vertelt over de verspreiding van een innovatie. Een innovatie is een nieuw product of idee binnen een groep. De theorie is met name bekend in de marketing wereld. Rogers onderscheidt vijf stadia waarin vijf verschillende groepen worden onderscheiden die het product of nieuwe idee accepteren:

  • innovators (2,5%) - Deze groep mensen zijn de eersten die het product willen hebben. Ze zijn op zoek naar het nieuwste van het nieuwste.

  • early adopters (13,5%) - Net na de innovators bestaat de groep van early adopters uit mensen die ook uit zijn op nieuwe dingen. Deze fase wordt gekenmerkt door een sterke groei in de verkoop.

  • early majority (34%) - Dit is de eerste grote groep mensen die het product gaat kopen. Het product wordt door de massa opgenomen en bereikt zijn volwassenheidsfase.

  • late majority (34%) - Het product is volwassen, het overgrote deel van de markt is bekend met het product en koopt het. De verkopen zullen langzaam afnemen in deze fase.

  • laggards (16%) - De laatste fase van het product. Het product gaat eigenlijk de markt uit en een laatste groep mensen koopt het product vanwege (bijvoorbeeld) een goede aanbieding. De verkopen zullen afnemen in deze fase



  • Geen opmerkingen:

    Een reactie posten