dinsdag 14 september 2010

“ Trend watching tips “


Tip 1 – Know why you’re tracking trends
Doormiddel van trendwatching weet je wat er nu in is en wat er komen gaat. Maar door alleen trendwatching zal je bedrijf niet meer geld gaan verdienen. Het is meer een hulpmiddel. Het beroep trendwatching is de afgelopen 5 jaar heel erg veranderd, dat komt doordat de communicatie middelen heel erg zijn veranderd. Je kunt nu overal ter wereld online zijn. Er bestaan heel veel verschillende ideeën over de definitie van trendwatching. Trendwatching is meer dan alleen het spotten van de nieuwe voorjaarskleuren en stoffen, het ligt ingewikkelder dan dat. Trendwatching gaat over het observeren van wat er al gebeurd is in het verleden. Als trendwatcher moet je niet verwachten dat alle consumenten je trend zullen volgen en dat elke trend z’n anti-trend heeft. Als trendspotter moet je heel openminded zijn.

- doormiddel van onze communicatiemiddellen, BlackBerry en computer.

Tip 2 – Have a point of view
Er komt meer bij trends kijken dan alleen maar heel de dag rondwandelen. Hoeveel trends je spot hoe beter je erin word hoe makkelijker je de trends in een context kan plaatsen. Wanneer je een breed zicht heb gaat elke kleine detail tellen. Je moet nieuwsgierig zijn en buiten je eigen industrie werken. Ook hoef je niet elke trend leuk te vinden maar probeer er zoveel mogelijk uit te halen en blijf altijd positief.
 
- we hebben rondgekeken op internet en in magazines, daar zijn we een aantal trends tegen gekomen. De trends die wij op dit blog laten zien zijn niet persee trends die wij zelf zouden willen volgen, maar misschien de lezer van dit blog wel. Je meot er dus rekening mee houden dat niet iedereen dezelfde smaak heeft.

Tip 3 – Weave your web of resources
Stop met zeuren over teveel informatie en wees er blij mee. Enkele plekken om trends te spotten:
-          Websites
-          Blogs, magazines
-          Tv
-          Film
-          Shows
-          Vrienden
-          Familie
-          Spotters netwerk (dedicated)
-          Winkels
-          Hotels
Andere manieren om informatie te verzamelen zijn bijvoorbeeld Google alert en Twitter.

Omdat ons blog zich vooral richt op fashion en lifestyle richtte wij ons ook vooral op dat soort websites zoals: http://www.girlscene.nl/, http://www.fashion.blog.nl/ en http://www.fashionising.nl/
qua tv hebben we gekeken naar series zoals The Hills en The City van MTV, in dat soort semi-reallifesoaps komen veel nieuwe trends voor. De magazines waar je naar kan kijken voor het spotten van mode en lifestyle trends zijn de Glamour, Elle en de Vogue.

Tip 4 – Fine-tune your trend framework
Je heb nu een open mind en je hebt een web van bronnen. Hoe moet je al dit materiaal samen voegen? Voor vele werkt het om gebruik te maken van een trend framework (een lange lijst van alle trends die de afgelopen jaren zijn gespot). De makkelijkste manier om een begin te maken aan je eigen trend frame is door het kopiëren van consumenten trends van al bestaande trendspotters. Daarna voeg je, je eigen trends toe. Ook moet je zorgen dat alle trends in je frame aan elkaar verbonden kunnen worden. Rare namen trekken de aandacht zodat mensen meer willen weten. Maak een gezamenlijke taal waarin je altijd dezelfde termen gebruikt zodat mensen altijd iets van jou kunnen herkennen. Verzin een redelijk onbekende naam zodat mensen nieuwsgierig worden.

boyfriendjeans, studs en leer, strepen, de aviator-jas, parka's, colberts, baseballjack en blousejurkjes.


Tip 5 – Embed and apply
Eigenlijk zou elk bedrijf zijn eigen trend group moeten hebben het kan zowel met een grote groep als met een kleine low budget groep. Om de steun te krijgen van het bestuur moet je een lid van het senior management team hebben. Misschien denkt je baas dat trends alleen maar gaat over de nieuwste catwalk mode maar laat hem zien dat het niet zo is. Zorg ervoor dat de trends die je probeert uit te leggen niet alleen over jou gaan of trends zijn die alleen jij leuk vind. Presenteer ze niet maar heb te allen tijde de cijfertjes op papier. Zorg dat je foto’s en filmpjes heb die tot de verbeelding spreken en laat mensen dingen uitproberen. Zorg dat je communiceert met iedereen om je heen om het netwerk uit te breiden. Doe groep activiteiten met je trend groep.
Checklist, Vraag je zelf af of de trend die jullie bekijken genoeg potentie heeft om:
-          Heeft het invloed op de visie van je bedrijf?
-          Kom met een geheel nieuw bedrijf’s concept.
-          Voeg iets nieuws toe aan een consumenten segment. nieuw product, nieuwe ervaringen.
-          Spreek de taal van de al in de trend levende consument. Marketing, PR.
Bonustip: Laat anderen het werk voor je doen.

2 opmerkingen:

  1. Goed beschreven! Erg uitgebreid, maar je snap t het wel beter.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De gegeven informatie is prima, maar het kan wat korter en bondiger

    BeantwoordenVerwijderen